Kläder på hundar

Allmänt / Permalink / 28
 
 
Idag när jag var ute med lilla Ludvig så fick han ha på sig en stickad tröja. Jag skulle koppla honom utanför affären och där skulle han få sitta en liten stund medans jag sprang in och handlade. Eftersom det blåser storm och är ganska kallt ute så tyckte jag att det var taskigt att ta ut honom för att sitta där och frysa så då fick han faktiskt lov att ha på sig en tröja eller stanna hemma. Tröjan har han använt max 5 gånger på sina snart 4år så det är ingenting han brukar gå omkring med bara för kul..
 
Men nu till saken.. Folk i den här byn(hålan) verkar aldrig ha sett en hund med kläder på sig..
En gubbe var ute och skottade och kollade på mig i cirka 30 sekunder medans jag gick emot han håll
och sedan säger jag "hej" medans han fortfarande är knäpptyst och glor på hunden..
Efter ett tag säger han " Fryser han inte om fötterna också?" med en fruktansvärt dryg attityd.
Det enda jag sa till honom var " Nä, det gör han inte! Men det är kallt ute och han är liten därför har han en tröja!"
Efter det gick jag bara vidare.
 
Jag tycker personligen inte det är fel att ha kläder på hunden om det är av rätt skäl. Är det kallt och jag VET att han kommer frysa så är det väl mer fel att låta han gå utan något skydd?
Sen däremot tycker jag att det är töntigt med folk som använder sin hund som en accessoar och köper massa dyra märkeskläder och klänningar enbart för att visa upp hunden och inte har ett syfte med kläderna alls.
Att tvinga små hundar att bära dessa små söta klänningar från gucci eller en skjorta från Ralph Laurent.
Det är något jag själv tycker är överdrivet, men handlar det om kyla och att hunden har en jacka eller ett täcke på sig så är det inge fel med det alls. Små hundar fryser lätt och har inte så tjock päls som kan värma dom därav får dom bära ett extra skydd.
 
Tycker ni att det är fel att klä på sina hundar en jacka då det är kallt ute?
Här är en gammal bild på Ludde, Ingen tröja och snö ute för att det inte var kallt.
Han älskar snö och hoppar gärna omkring tills han är helt vit.
En hund ska få vara hund.
 
 
 
 
#1 - - Elin:

Planer inför helgen?

#2 - - mot plus:

näääää klart inte fel!

#3 - - Emelie:

Nej är det kallt ute och hunden fryser ska dem såklart få ha en tröja på sig. Våran äldre tik som är 12 år är frusen och hon har overall på sig så hon inte ska frysa, har hon inte overall på sig vill hon inte gå så långt..har man kläder på hunden i rätt syfte är det inge fel :)

Vilken söt hund du har! Vad är han för raser? :)

#4 - - Lisa Radojewska:

Åh jag älskar oxå hundar!
sv; Ja men eller hur?! :D Har du några piercingar? :)
Kram

#5 - - milina.blogg.se:

Jag tycker inte det är fel att klä hundar när det är kallt ute. men jag tycker det är fel när folk klär sina hundar i tröjor fast dom är inne och på sommaren osv och använder sina hundar som någon slags accessoar. Men att ta på sin hund en tröja när man ska ut med den och det är kallt ute ser jag inget fel med. det är väl snarare bra

#6 - - Alina:

sv: Jag har bara 3 men ska köpa en ny i helgen :)

#7 - - Vera:

Nej jag tycker verkligen inte det är fel!

Jämför med typ hästar där dom flestq har täcken varje dag under hela vinter halvåret, det är ju också kläder bara inte lika "fina".

Kram, fin blogg!

#8 - - Joy Wagner:

Hejsan nu har jag tragit en vinnare i min tävling kika gärna in och se om du var den lyckliga vinnaren!
Glöm inte hålla utkik efter fler tävlingar hos mig!

Kram<3

#9 - - Emelie:

Tack så mycket!! :D

Jag kan ha täcke på min stora hund om det är riiiiktigt kallt ute och man ser att han fryser, inte annars. Han ääälskar att leka i snön och gärna tills han är vit och inte svart längre ;)

#10 - - Theresia:

Sv: Åh tack vad glad jag blir!

#11 - - Josefine N:

Håller med dej Patricia. Jag har täcke på Milou när de är kallt (han saknar underull)

#12 - - sommarblom.blogg.se:

Håller med dig helt och hållet!

#13 - - Anita:

Håller med dig fullt ut !

#14 - - frida christina:

Håller med dig, tycker absolut att man ska ta på sina djur skydd mot dåligt väder om de behöver det men inte i onödan! KRAM

#15 - - Liana:

sv: åh tusen tack! Åh,jag förstår dig..Jag skulle staarkt tipsa om filmen LOL. Så grymt bra,du kanske har sett den,men man kan inte se den filmen för många gånger!! SÅ BRA! Kram!

#16 - - Johanna - A dream as a model ♥:

Jag tycker absolut det inte är fel att klä hundar när det är vinter och kallt ute, eftersom jag själv gjort det! :)

sv: Åhh vad jobbigt, du får krya på dig! ♥

#17 - - MATILDA:

åh så söt :D

#18 - - Paulina Holmberg:

jag tycker det säger sig självt att små och mindre pälsbeklädda hundar kan vara i behov av kläder när det är kallt. "Typiskt" skandinaviska hundar är ju stora och har mycket päls då de är gjorda för vara i kallare klimat, små hundar som ursprungligen inte kommer härifrån har inte samma päls och samma skydd. Att säga att det är fel att sätta kläder på hundar är som att säga att det är fel att använda solskydd när man är utomlands :P

#19 - - Dear:

Jag tycker absolut inte att det är något fel att klä hunden om det är så att den behöver något extra om det är så att det är kallt eller om den behöver skor t.ex. för att inte skada tassarna(som min hund väldigt lätt gör då den går på asfalt, då hon släpar tassarna eftersom hon är en lat mops) men precis som du säger så tycker jag inte att det är speciellt snällt mot djuren att klä ut dom bara för synens skull då jag inte tror att dom känner sig speciellt bekväm om det inte är absolut nödvändigt..

Förövrigt tycker jag din blogg väldigt bra!:)

#20 - - Mira:

Jag sätter på min vovve täcke när det är kallt. Spec när den ska stå utanför och vänta om jag handlar eller nått :)

#21 - - J o j z y ♛:

sv: YEEY! Tack! ^^

#22 - - P i X E L I E - Erica Pettersson:

Självklart ska hunden få ha kläder på sig om det är riktigt kallt och den fryser.
Precis som du skriver, tycker jag också att det är otroligt fånigt med de som har en hel garderob med (märkes)kläder till hunden och använder den som accessoar. Speciellt de som bor i varmare klimat; då kan jag tänka mig att det endast blir varmt och otäckt för hundarna att ha kläder på sig.
Men som sagt; för t.ex. små hundar här uppe kan det kanske till och med vara ett måste under vintern.
Större hundar har ju i regel mer päls och klarar av kylan bättre. Men små hundar fryser ju som sagt lättare.

Jättesöt hund du har :-D

#23 - - Linii:

Håller med dig! Sjukt söt hund annars :)

#24 - - Erik Björkén:

Nej det är verkligen inget fel!! :)
Du gjorde rätt!!
Bara människor som inte förstår.. :(

#25 - - alice:

Hej jag har en tävling där du kan vinna sommarens snyggaste bikini (valfri modell) ,vinnaren dras om 3 dagar så det är snabba ryck så var gärna med :)
http://ialicekamera.blogg.se/2014/march/vinn-sommarens-snyggaste-bikini.html

#26 - - Fanny Palsander:

Fryser hunden ska den få ha kläder på sig. Inget snack om saken!

#27 - - Caroline:

Tycker absolut att man ska ha en tröja på hunden om det behövs! Står till och med som rekommendation på t.ex. yorkien på skk's hemsida :)

#28 - - Linn:

Fin blogg!

Till top