Fördomar mot folk med ett missbruk.

Allmänt / Permalink / 33
Ibland kan man týcka att det skjuts för lite, Att det finns för mycket idioter här i världen men alla är vi bara människor. Alla är vi likadana i grund och botten, gjorda på samma sett och är samma ras men vad är det som får folk att bli som dom blir? Kriminella, Missbrukare, Alkoholister osv..
 
Allting har sin grund. Man föds inte till att bli en knarkare, man föds inte till Alkoholist eller dylikt.
Det finns en start, något som utvecklat problemet från första början. Många säger att det är självförvållat, Till viss del håller jag med men när man är fast i ett beroende och inte kan ta sig ur det så är det en sjukdom.
Många förnekar, Låtsas att det inte finns något problem, skyller ifrån sig, men under ytan vill dom inget mer än att bara få ett slut på det.
 
Sen finns det folk med fördomar! Folk med brist på respekt. Folk som är ouppfostrade på något konstigt vis som inte känner något som helst medlidande för folk som har brister och problem. Folk som blundar.
Folk som tror sig veta allt men som egentligen inte vet ett skit.
 
Jag ska ta ett exempel på folk med bristande empati och medlidande. 
 
En dag när jag skulle åka med bussen hem så ser jag att det ligger en gammal man mitt ute på gatan, bilarna som körde förbi rundade honom och fortsatte rakt fram, Folk som var meter ifrån honom blundade och gick förbi. Vissa stod och pekade och viskade saker.
När jag väl fick syn på mannen så stod jag i bussen och skulle precis betala min biljett då jag skriker till "Men herregud det ligger någon mitt i vägen!!!!" Jag sprang ut ur bussen och lika gjorde chauffören, vi båda sprang fram till mannen och folk bara tittade på oss.
 
Mannen var väldigt berusad och kunde inte stå på sina egna ben, han var blodig i hela ansiktet och hade slagit sig. Han bad om en ambulans och jag ringde efter en, tvättade hans ansikte med första förbands lådan som fanns i bussen och efter ett tag kom väktarna dit. Dom ville prata med mig.
 
Jag: - Ja förstår inte hur folk bara kan stå och glo när dom ser att någon ligger mitt ute i vägen!?
Väktaren: - Han är en ganska känd A-lagare här i stan så jag tror inte någon vill hjälpa honom pga det.
 
Detta gjorde mig så fruktansvärt arg, Endast för att den här mannen är en A-lagare och har sina problem så är det fritt fram för folk att inte hjälpa till. Att skita i en människa som vilken sekund som helst kan bli påkörd. Att låta någon förlora en släkting/ pappa/ farfar/ morfar/ farbror/ bror you name it!!
Att man hellre står och GLOR än att AGERA. Jag förstår inte.
 
Folk skäms över att hjälpa en a-lagare som ramlat, men jag ställer mig frågan:
Borde man inte skämmas mer över att låta honom ligga mitt i vägen och bli påkörd?
Borde man inte skämmar mer över att man inte gör något?
 
För mig spelar det ingen roll vem människan är, vart hen kommer ifrån eller vilka problem den har.
ALLA är vi människor och alla kan hamna där. Stå inte och titta på, sluta ha så mycket fördomar för det kan lika väl vara DU som har ett sådant problem senare i ditt liv pga olika omständigheter.
Sluta vara så fördomsfulla och skämmas över att hjälpa folk som är i nöd.
 
Jag brukar till och med stanna och prata med några gamla gubbar som sitter på parkbänkarna med en folköl i handen, prata 10 minuter och förgyll deras dag. Även då står folk och tittar otroligt snett och tror att man är dum i huvudet men vet ni?! JAG är inte dum i huvudet som väljer att prata med en människa som är lika mycket värd som vem som helst. Jag kan göra HELA deras dag genom att stanna och säga några ord istället för att vara otrevlig. 
 
Sluta skämmas och ha fördomar, för allt har sin historia och har börjat av en anledning.
Du har inte rätt att dömma någon alls.
 
 
 
#1 - - Alk.mil.dcm:

Det finaste jag läst på två år.

#2 - - Alina:

sv: Eller hur? Men det är ännu finare på sommaren :)

#3 - - Isabelle Verdien:

Fint skrivit!

Svar: Tack så hemskt mycket!
Patricia Karlsson

#4 - - Anonym:

Respekt till dig! Fyfan vad bra

Svar: Åh men tack så mycket, vad glad jag blir!
Patricia Karlsson

#5 - - LORISSA LOVEBOMB:

Så bra skrivet. Och jag känner igen mig mycket. Många väljer att titta bort, för att det stör en alldeles för perfekt världsbild liksom.

sv: TACK för dina varma ord :D Stina har gjort designen på schemat, men jag håller med - man blir liksom glad av det :D

#6 - - Josefine :

Bra skrivet :) håller helt med !

Svar: Tack så jätte mycket! :D
Patricia Karlsson

#7 - - frida christina:

Bra skrivet!

Svar: Tack så jätte jätte mycket fina du ! :D
Patricia Karlsson

#8 - - mot plus:

bra skrivet!

Svar: Tack så mycket snälla du ! <3
Patricia Karlsson

#9 - - anna:

åh tackar,men måste säga att jag tycker du har lite fel. Öva dig så kan du använda kameran, ja menar kollar ja på dom första bilderna jag tog då skrattar jag för dom ser för jävliga ut rent ut sagt,Sen är de inte bara kameran det hänger på, utan personen bakom kameran. Min förra systemkamera var inte någon värsting alls utan betraktades mer som någon billig grej, men det blev grymma foton med den, just för att jag övade mig å visade att de inte behövdes en systemkamera för 7000+ för att få snygga bilder. :)

#10 - - Louise:

Jätte bra inlägg, behövs fler människor som dig! Jag känner allt för många alkoholister och pundare, men de är fina människor. De behöver bara någon som vågar tro på dem. De är inte kriminella för nöjes skull, alla har en unik historia och när man hört den så förstår man på ett annat sätt. Tyvärr kommer många aldrig vilja höra de historierna, utan vill fortsätta döma människor. Det är så jävla trist.

Svar: Tack för dina fina ord! Jag har en del i min närhet som själv har problem och inte är dom sämre människor för det, Allt har en start precis som du säger! Alla historier är olika och istället för att se ner på dom kanske man skulle ta och lära sig ifrån dom, för dom har hur mycket livserfarenhet som helst! Kram! <3
Patricia Karlsson

#11 - - aina [fotoblogg]:

Så himla bra skrivet verkligen!!

Svar: Tack så otroligt mycket fina du ! <3
Patricia Karlsson

#12 - - Alice och Rebecka:

Bra skrivet av dig!

Svar: Tack så jätte mycket hörrni! <3
Patricia Karlsson

#13 - - Sigrid:

Det var det finaste jag läst på länge! Jag är glad att det fortfarande finns så underbara människor som du. Förstår inte hur man kan vända folk, som behöver hjälp, ryggen!!

Svar: Åhh vad glad jag blir! Nej men precis, man borde skämmas om man INTE hjälper till. Egentligen borde ALLA tänka så här men tyvärr finns det inskränkta idioter som tror att dessa människor smittar... <3
Patricia Karlsson

#14 - - Elin:

Gud jag håller verkligen med! Jättefin blogg du har btw :*

Svar: Tack så jätte mycket fina du! <3
Patricia Karlsson

#15 - - Anonym:

Väldigt bra skrivet, håller med dig till fullo.
och väldigt ofta så är det människorna med problem som också har de varmaste av hjärtan!

Svar: Tack så mycket! Ja men visst, oftast är det ju så! <3
Patricia Karlsson

#16 - - Elin:

Riktigt bra skrivet verkligen!
Det är sjukt hur folk tänker egentligen, varför blunda och låtsas att man inte ser när man kan hjälpa och vara stolt över sig själv sen?


Svar: Tack!! <3 För att folk verkar tro att dom smittar en om man hjälper till... Fördomar! :(
Patricia Karlsson

#17 - - Jennifer:

Riktigt bra skrivet! Och du är verkligen helt otrolig, att du vågar och inte bryr dig om vad andra tycker. Riktigt modigt och bra jobbat tycker jag, you go girl! :D <3

Svar: Tack så otroligt mycket för dina fina ord! <3 Jag bryr mig inte alls om vad andra tycker, för det är mer hemskt att låta någon ligga där och dö än att hjälpa till! Tack igen! <3
Patricia Karlsson

#18 - - Linda:

hemskt

Svar: Ja riktigt hemskt!
Patricia Karlsson

#19 - - Linnéa:

Svinvackert skrivet, "nybyggarna" på femman tog upp dehär väldigt fint.. var väl efter det jag började tänka lite som du. Keep up the good work!

Svar: Åhhh tack så jätte mycket! Joo jag har sett det några gånger tidigare, Folk verkar tro att missbrukare smittar men så är det ju inte! TACK <3
Patricia Karlsson

#20 - - Niles:

Riktigt bra skrivet! Och riktigt bra gjort, tror att samhället skulle bli bättre om fler agerade som du gjorde... men det är en lång väg dit. Känns ibland som om det blivit hårdare klimat och att folk är mer självupptagna... Men en stor eloge till dig!

Svar: TACK så jätte mycket!!! För mig är det en självklarhet att hjälpa folk som är i nöd, hur andra kan se på det på ett annat sett förstår jag inte! Oavsett människa så är dom värda hjälp! <3
Patricia Karlsson

#21 - - Maria W:

Jävligt bra inlägg! Fick mig en tankeställare, tack för att du inspirerat mig(och förhoppningsvis andra) till att bli bättre människor i framtiden.

Svar: Tack, det värmer verkligen att höra dina ord! <3
Patricia Karlsson

#22 - - Julia:

Jag håller med helt dig om att inte ska ha så mycket fördomar, vem det än är som kan bli överkörd är det en person för mycket. Bra skrivet.

#23 - - Linii:

Och jag kunde inte vara stoltare över dej! Dom mest ignoranta människorna är just dom som "inte har nåt problem".. Man föds inte till alkoholist, man DRIVS till det. Samhället kan vara så innerligt vrickade vilket driver människor till att bli t.ex. alkoholist, kriminell, knarkare och så.. Fy för folk som inte hjälper! Hur jävla roligt skulle det vara om man själv låg på marken och ingen hjälpte? Jaa, då lär dom väl bli arga men när det gäller andra så vill man inte hjälpa! DU är guldvärd ♥

#24 - - becka:

Så bra gjort av dig! Håller med dig med allt de du skrev.

#25 - - emma:

bra gjort av dig. du är min nya idol

#26 - - Hannah:

Kika gärna in i min blogg, ställ gärna frågor så det blir lite mer "fart" i bloggen också! :) (http://miniwiini.blogg.se/)

#27 - - Linn:

Mycket bra skrivet och agerat!

#28 - - C:

Bra skrivet. Tragiskt nog så förstår inte alla hur lätt det är att hamna fel. Ingen vill ju hamna i missbruket men man är inte mindre värd för att man hamnade fel.

#29 - - Jasmine:

Ett fantastiskt inlägg! Tack ska du ha!
Kram

#30 - - N:

Kom in hit av en slump och såg detta inlägget. Åh vad jag börjar tro på mänskligheten igen och tack för att det finns sådana personer som du. Känner själv ingen som befinner sig i ett missbruk, men jag förstår att det är inget man föds med. Alla förtjänar att bli behandlade likadant. Så tack för att du är som du är.

#31 - - han lixom:

Tänk om fler vore som du.
Det är bra att du ser förbi den kollektiva moralen som florerar, och är dig själv på riktigt - istället för att vara en produkt eller rättare sagt en manipulerad kopia.

Det krävs mer än normal begåvning för att förstå, är jag rätt så säker på. Som minst i EQ.

Svar: Tack så himla mycket för dina fina ord, vad glad jag blir! :D
Patricia Karlsson

#32 - - Importancia:

Helt underbart inlägg.
Folk i dagens samhälle har massor med fördomar gällande andra. Massor med onödiga fördomar, massor med åsikter som man inte borde gå ut med offentligt.
Att människor 2014 kan låta en man ligga så på gatan är sjukt, man skäms.

Massor med respekt, kärlek och framför allt beundran till dig, att du av så många människor valde att INTE blunda.
Otroligt fint gjort av dig, fortsätt vara precis som du är.
(Pga dig finns det hopp om mänskligheten)

#33 - - Nathalie ling :

Så rätt! Så fint!

Till top