Betala skatt på läsk och godis?

Allmänt / Permalink / 9
Varannan svensk är FET skriver aftonbladet.  Fetman kostar samhället 35 miljarder per år. Det handlar om sjukvårdskostnader och att fler arbetar mindre eftersom de är sjuka,
 
Läsk, godis och chips ska bli dyrareFrukt och grönsaker billigare
Skräpmats skatten finns redan i Finland och i Frankrike. En läsk borde kosta 15 kronor istället för 10.
Och om man höjer priset på onyttiga livsmedel så kan man ta bort momsen på frukt och grönt så det blir billigare.
 
Vad tycker ni om detta? Själv tycker jag att alla människor kan stå upp för vad dom själva stoppar i sig.Särskilt vuxna människor. Däremot BARN som blir matade med SKIT kost och proppade fulla av godis och skräp är riktigt illa för dom bestämmer inte själva... Och det är inte okej alls att förstöra sina barn på det sättet för att man själv är ohälsosam.!
Om man vill trycka i sig skit så gör det men tvinga inte i dina barn samma skit.
 
Och den här skatten på onyttigheter är väl på gott och ont.. för VILL jag ha en Coca cola så köper jag den oavsett priset, och särskilt om man skulle ha ett socker beroende. Då spelar inte priset någon roll för produkten är din drog. Precis som nikotin beroende. Man betalar för skiten oavsett. Däremot kanske man inte har råd att köpa det lika ofta.
 
Samtidigt tycker jag att det är dålig att införa något sådant då det faktiskt finns hälsosamma människor också som kanske vill unna sig något gott, varför ska då dom drabbas och behöva betala mera?
 
Alla kan helt enkelt se efter sig själva och vad man stoppar i sig tycker jag. De flesta äger en spegel och ser man att ens kropp börjar växa på ett ohälsosamt sett så BORDE man ta tag i det så snabbt som möjligt men alla har inte den viljan eller orken tyvärr.. och för vissa är det inte lätt att gå ner (eller upp) i vikt.
 
 
 
 
 Källa >HÄR<
 
#1 - - freja:

Det är nog både bra och dåligt enligt min åsikt.. Men när de säljer ut chips osv för 10 kr påsen så förstår jag det är många som handlar mycket, de får väl hitta någon slags balans..

Men jag är ju själv rökare också och priset på ciggen höjs hela tiden men inte slutar man för det så kommer nog inte hjälpa speciellt mycket.

fin blogg btw ! :)

#2 - - Erik Björkén:

fint inlägg! jag tycker det hade vart bättre om man hade haft dyrare på godis och läsk för då skulle varken jag och många andra missbruka cola, men nu mera dricker jag sällan läsk :) Det borde vara svårare att få tag i med tycker jag! :)

#3 - - Niklas Johansson:

Mycket bra inlägg! =)

#4 - - Julia T:

Intressant inlägg :)

#5 - - Pauline:

tycker det är eget ansvar...

#6 - - PT bella ♡:

Fast dom som redan äter hälsosamt kommer ju inte "lida" eftersom deras mat då isåfall blir billigare, så om man nu vill unna sig något onyttigt då och då har jag svårt att tro att det isåfall skulle göra att man går minus i plånboken! :)

#7 - - Henrietta:

mycket bra sagt!
jag tycker att det är bättre med skatt på skräpmat och läskedrycker osv för att då väljer man kanske hellre ett nyttigare val eftersom att det är billigare, jag vet det eftersom att jag bor själv i finland och det är ett bättre system enligt mig :)

#8 - - Cecilia | Tatuerad & piercad feminist:

Vad räknar de som fet då? För att räknas som överviktig (enligt BMI) krävs det inte mycket.

#9 - - Anonym:

Såg att du kommenterade om detta inlägget på Kissies blogg. Och hon skrev jättelikt ditt inlägg!

Till top