Victoria´s secret fashion show

Mode / Permalink / 41
Alla har väl sett Victoria´s secret fashion show åtminstonde en gång i livet?
Detta inlägg kommer handla om modellerna.
 
När man sitter och tittar på programet och ser hur smala och fit modellerna är så börjar man genast söka fel på sig själv. Låren är för stora, magen är inte så fast, Kroppen kanske är lite sladdrig? TROTS att man vet att det absolut inte är något fel på ens egen kropp så går det inte att undgå detta.
Modellerna på VS är så himla smala och vältränade men bakom fasaden ligger det veckors stenhård träning och fasta, strikta dieter där knappt något är tillåtet att äta och svält. Enbart för en show som ska locka till sig så otroligt mycket folk som möjligt att titta.
 
Jag tycker absolut inte det är något fel på modellerna, däremot tycker jag att dom skulle kunna VARIERA kroppstyperna och inte BARA visa massa super smala modeller eller hur man ska säga det... För alla ser inte ut som en VS modell och såklart ska man inte ta åt sig av sådant men kroppsidéalet idag är fruktansvärt sjukt och detta bidrar till en del utav det. Massvis av unga tjejer stirrar sig blinda på VS modellernas kroppar och vill se exakt likadana ut och blir på en gång otroligt missnöjda med den kroppen dom redan har.
 
Alla vet att det finns väldigt många olika kroppstyper i världen och det skulle inte skada om även VS VÅGADE visa upp lite "större" modeller med kurvor och ett rejält ass! Jag tror ingen skulle ta illa upp utav att dom skulle visa mera variation på deras modeller. Självklart ska man se så tight ut som möjligt inför denna show men att det ska få folk att må dåligt hemma i soffan är inget jag tror dom vill ska ske, så upp till bevis! VISA VARIATION PÅ KVINNO KROPPEN i eran show! För ALLA kroppar är fina på sitt sätt och är värda att visas upp oavsett storlek.
 
 
Jämför dessa två bilder, ALLA tjejerna är otroligt fina och varför skulle det då skada att visa upp tjejerna på den nedersta bilden? Dom är ju huur snygga som helst med sin kurvor. 
Tror inte ni att detta bidrar väldigt mycket till våran syn på kroppen i dagsläget?
Hur vi ständigt försöker efterlikna en modell med snyggaste kroppen för att man aldrig ser en liknande variation av sin egen? Är det fel på oss som INTE ser ut som en VS modell?
Absolut inte!
 
ALLA är FINA oavsett STORLEK!
 
 
 
#1 - - Izabella:

"ALLA KROPPAR ÄR FINA OAVSETT STORLEK!!" - Dina ord på Dessies blogg, men sen kallar du VS-modellerna för "benrangel"? Så det du menar är inte att vi ska ta bort skönhetsidealen helt utan att vi ska skapa nya som passar de lite större kvinnorna bättre? Jag tycker du har valt ett bra ämne, hade varit jättekul att se någon mer kurvig på VS-catwalken men det betyder väl inte att vi ska klanka ner på de smalare modellerna? Du är ju på helt rätt spår där i slutet, bara för att vi ska acceptera kurvor behöver vi inte utesluta något annat. En mix av hälsosamma kroppar hade ju varit drömmen, alla kroppar är fina oavsett storlek!

Svar: Ursäkta om du tog det på det viset, jag nämde att ALLA modellerna är fina och visste inte riktigt hur jag skulle formulera just den meningen, men det kan ändras nu!
Tack för att du förstår och håller med! :)
Patricia Karlsson

#2 - - sandra:

helt rätt!

#3 - - Braulia Gonzalez:

Jag tyckte inlägget var bra och matchar till mitt inlägg. Riktigt bra skrivet och man fattar direkt budskapet med texten som är att alla är fina oavsett storlek. :)

#4 - - ♡ Hanna Andersson ♡:

Sv: Haha jaså, åh det har jag faktiskt aldrig gjort.. :D

Riktigt bra blogg btw!!

#5 - - Alina:

åå va härliga kroppar! rätt steg i rätt riktning! =)

hehe jaa han e lite härlig! :D

#6 - - Felicia:

Jag håller med dig, för jag ser inte ut som Vs modellerna!

puss

Svar: Tack, det gör inte jag heller!! Du är ju jättefin!! :D <3
Pusspuss
Patricia Karlsson

#7 - - Malin:

sv: håller med! :)

#8 - - Isabel Bird:

Du kommenterade på min blogg och det verkade vara intressant!
Håller helt med dig, helt sjukt så smala som dom är!
Och allt bara för bilder?! Helt sjukt! Man kan inte ens kalla dom för modeller när dom igentligen ser ut som ett hel*ete! Det är långt ifrån snyggt! // arg!

Svar: Man kan läsa om deras dieter och träning inför dessa shower och det skrämmer en! En livsfarlig träning/kost.. och detta ska visas upp och få folk att själva se ner på sig då man står där i omklädningsrummet och provar ett utav deras plagg och de inte sitter i närheten lika bra på en själv som på modellerna... ALLA ska få visas upp! Annars är det bara så himla fake rakt igenom! =)
Patricia Karlsson

#9 - - Frida:

Håller helt klart med dig! Alla kroppar är fina på sitt sätt! :) Unikt är fint!

Svar: Känns ju bara så himla fake att dom inte vågar visa flera olika typer av kroppar.... som att deras modeller är de enda rätta, Allt blir bara så himla himla fel i mångas ögon! :)
Patricia Karlsson

#10 - - HJJONSSON:

Bra skrivet!

Svar: Tack! :)
Patricia Karlsson

#11 - - vendela sparr:

Alltså just dom modellerna är ju hälsosamma om du ser på andra modevisningar så är modellerna ohälsosamma eller väldigt unga eftersom de strävar efter ideal som bara 12 åringar kan uppnå. Victoria secret modellerna svälter ju inte sig de kämpar för att ha den kroppen. Vad jag hört i intervjuer. Tycker verkligen att man ska visa upp olika sorters kroppar för det är ju inte dåligt att vara smal eller stor men det är sorgligt att de bara visar upp smala supervältränade kroppar så unga tjejer spm inte ser ut så tror att det är den enda versionen av vacker.. Det är bra min åsikt ha en jättebra dag

Svar: Tack för din åsikt! =) Har själv läst om "bakom fasaden" på deras vältränade kroppar och innan showen måste dom i en månads tid träna 4ggr om dagen och hålla strikt diet på oftast flytande föda, men det är väl olika antar jag! :D
Tack och detsamma! :)
Patricia Karlsson

#12 - - Silvia:

Fin blogg du har tjejen. Om du har tid, checka in på min blogg och lämna gärna en kommentar. Ha det så bra :D

#13 - - missle:

helt rätt!

#14 - - Emily:

Håller med, bra skrivet btw ;)

#15 - - Anonym:

Det bästa vore ju att ni inte jämför er med modeller överhuvudtaget. Jag håller med dig om att olika kroppstyper är fina, men varför ska victoria secret sätta agendan? Varför inte utgå ifrån er själva istället för att låta modeller som liknar er få er att vara nöjda? :) Håller du med mig?

#16 - - Esmeralda:

jag håller med dig till 100 procent :)

#17 - - Anonym:

Förresten angående bilderna, på den första är alla smala på den andra är nästan alla stora, det är ju samma sak. Finns många fler variationer än det där; korta ben, långa ben, kurvigt smal, icke kurvigt smal, små bröst, stora bröst osv osv men förstår poängen.

#18 - - Candy:

Alla är fina på sitt sätt :)

#19 - - Linnéa Alpsten:

Jättebra inlägg!

#20 - - Evelyn:

Grymt bra inlägg! Håller med dig till 110%

Kram

#21 - - Emma och Amelia -enäggstvillingar och modeller:

bra inlägg!

#22 - - Karolina:

Sjukt bra skrivet! Håller med dig, och det där med deras dieter och träning är ju bara hemskt, att de tar det till en sån överdrift. Och det kan jag tänka mig ger en sjukt fel bild av det till många tjejer, kan tänka mig att många tjejer tänker att det är okej att fasta och träna stenhårt när de ser modellerna göra det.

#23 - - Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ:

Alla kroppar är fina, så länge de är hälsosamma:)

#24 - - Julia:

Sjukt bra inlägg, alla kroppar är fina som dom är! :D

#25 - - Erica:

Bra skrivet! Håller med dig till 100%!!!
Pa.s. Kika gärna in på min blogg där jag senare också tänkt ta upp de här med kroppskomplex osv.
Http://www.ericat.devote.se
Kramar <3

#26 - - Atousa:

Hej :)

ja dte öär kul med olika hårfärger :)
hmm jaadu, nu är dett amin åsikt och jag ska var aärlig, Jag tycker att man inte enbart behöver ha anorektiskt smala tjejer men samtidigt skulle det se smaklöst ut med en tjock tjej med hängmage på en catwalk iförd bikini, man kan välja tjejer som har fina kurviga kroppar dock . kram

#27 - - mickis:

jag kan bara instämma!
De flesta ser ut som någon av de modellerna på nedersta bilden och det är vackert :-)

detta magra modell mode gör att unga flickor får anorexia, mår dåligt o inte känner att man duger...

bra att du tog upp detta!
kram

#28 - - Sabrina:

Jättebra att folk tar upp detta!! Läs mitt inlägg om detta också. Upp till bevis till alla stora företag som använder sig utav modeller. Våga visa annat än ett ideal

#29 - - Julia:

Självklart ska olika kroppstyper visas upp så länge de inte är ohälsosamma, vilket tjejerna på nedre bilder inte är! Känns snarare att tjejerna på den övre bilden är mer ohälsosamma då strikt kost och för mycket träning framförallt kan leda till psykisk ohälsa.
och om jag, som är ett matvrak men ändå smal, känner på mina blygsamma valkar då jag ser VS-modellerna - vad leder inte det till för tankar hos personer som redan lider av ätstörningar eller som är i riskzonen för det?

Bra att du uppmärksammar detta, det kan inte uppmärksammas nog! :)

#30 - - Lisa Radojewska:

sv; självklart tycker jag det! Dock tycker jag det är finare med kurvor :)
Kram och ha en fin söndag!

#31 - - Pauline:

håller med dig! det viktigaste är ju att man mår bra :)

#32 - - Kajsa:

Riktigt bra skrivet, såå rätt!

#33 - - MALIN:

håller med dig. det är SJUKT hur världen ser på tjejers kroppar och att man är ful, tjock och äcklig direkt man inte har ett mellanrum mellan benen. molly sandén bor ju i LA ganska ofta, hon berättade att hon blivit "mobbad" pga sin vikt just för att hon inte passade in - därborta "ska" man tydligen vara smal och träna och sådär. hon är ju helt fantastiskt vacker! det är skrämmande. nästan så att en själv blir rädd och börjar se på sig själv och tycker man är tjock..vilket jag inte ens är!

grymt inlägg förresten! måste bara säga det. älskar när andra drar fram sånt här och skapar diskussioner om det!

#34 - - Erika:

Jag håller till viss del med dig. Men samtidigt tänker jag "har du varit inne i en av deras butiker och provat underkläder?". När man är där får man verkligen proffsig hjälp och man kommer verkligen därifrån med någonting som får en att känna sig sexig och snygg precis som man är, och som dessutom sitter skönt.

Kollektionerna är till för att titta på kläderna. Det är också en fördel att alla kläderna är ungefär lika stora, då behöver man inte leta storlekar och bestämma i förväg. (Alltså enklare att förbereda showen)

#35 - - sofie:

Jag kan bli så himla ledsen när folk kommenterar att vs-modellerna ser ut som ett helvete för att de är smala och att bara kurviga modeller borde vara ideal. Jag är naturligt smal och har alltid kämpat med vikten, för att gå upp alltså. Jag är 173 cm och mitt mål har alltid varit 60 kg vilket känns omöjligt.. Det är inte särskilt roligt att höra att idealen borde ändras, precis som att vara smal är fel. Ett bra idela är helt klart en sund kropp, oavsett vikt eller storlek!

#36 - - ADARAS Blogazine:

Asbra inlägg, håller helt klart med dig!

#37 - - ida foto. ♛:

håller med dig!! tycker alla kroppar är fina oavsett storlek :) håller dock även med Erika som har skrivit här ovanför. Älskar VS och VS-modellerna, VS-modellerna är egentligen de mest hälsosamma modellerna där ute, tycker jag, för på de flesta modevisningarna så är tjejerna pinnsmala (verkligen som en pinne, och ansiktet är lika smalt och man ser benen och allt, = inte hälsosamma) men däremot så är dessa verkligen hälsosamma. Men det skulle verkligen vara kul om de hade en lite mer kurvigare med, men tror inte det är omöjligt, hoppas att det kommer i framtiden!

sv; det var de verkligen, gör det!! :D

#38 - - Hanna:

Nu har det tydligen blivit en mer hälsohets? Fattar inte grejen riktigt. Tycker absolut att man ska visa olika kroppstyper och tycker att det är ganska hemskt att det finns vissa affärer med enbart större storlekar. Men det här med att vara hälsosam känner jag personligen är ren bullshit. Skulle aldrig ställa mig på ett gym flera gånger i veckan för att vara hälsosam, det handlar om att livet ska vara roligt tycker jag ;-) bra inlägg!

#39 - - Malin:

Alla kroppar är fina, ja!
Byta ideal behöver vi inte göra, vi behöver bara utvidga idealen som finns. Vi behöver visa flera typer av ideal i media. Vi behöver visa den där tjejen som gillar kurviga/mulliga tjejer i tv. Eller den killen som gör det. Jag skulle inte tro att vi behöver kasta smala personer under mattan bara för att ge plats åt större/kurvigare. Vi behöver bara gå bredvid dem i idealsammanhanget och visa att alla är välkommna i den kategorin. ^ ^

#40 - - Emma:

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. För vem för inte komplex av att titta på den där showen. Visst, de är otroligt vackra tjejerna. Men de är så jäkla smala!

Tråkigt att vi hela tiden får det uppmålat på väggen, att smalt är snyggt, smalt är framgångsrikt, smalt är lyckligt. Eller? INTE SANT!

Superbra inlägg :)

#41 - - sofie:

Till Hanna som skrev här över, hur kan hälsa bli ren bullshit? Kan vara det dummaste jag hört på länge.

Ett sunt och hälsosamt ideal, det är väl bättre än att man ska vara supersmal, eller kurvig med stora bröst och rumpa. Båda idealen kan vara svåra att uppnå. Men att vara hälsosam, det kan alla, oavsett storlek. För det supersmala idealet idag leder ofta till ohälsa så som anorexia. Det kurviga idealet leder ofta till att tjejer opererar sig om och om igen.
Klart det finns naturligt smala tjejer osv, det är därför jag säger att en sund kropp är ett bra ideal. Naturligt smal, naturligt kurvig. Att man ska få vara som man är, utan hets som blir ohälsosamt.

Det behöver inte betyda att man hänger på gymmet varje dag. Utan att man tar hand om sig, så som man är.

Vad i det är ren bullshit tycker du? Blev riktigt irriterad över en sån idiotisk kommentar. Jag undrar vad du vill ha för ideal egentligen?

Till top