En rörande historia..

Näthat / Permalink / 13
 
Jag har fått mail från både Svenska och Norska läsare som har berättat om hur dom blivit mobbade igenom sin skoltid. Det skär i hjärtat på mig att läsa deras historier.. hur kan folk vara så himla elaka? Jag kan verkligen inte sätta mig in i en sådan situation. Det är med tårar i ögonen jag skriver detta..
Den här personen berättade att detta varit väldigt tungt för henne att skriva men hon fick ett förtroeende för mig och sa att jag fick dela vidare hennes historia.
 
Den här tjejen bor i Norge och fyller 18 år om några dagar och här är historien om hennes högstadietid!
Namnen i historien är inte deras riktiga.
 
  • Du har så mye om mobbing på bloggen din ville jeg dele dette med deg.På ungdomsskolen i gjennom alle de 3årene jeg gikk der ble jeg mobbet og hersket med av ei i klassen. Hun slengte albuen rett i arma mi på samme plass nesten hele tiden.Hver gang læreren snudde seg og det skjedde tydeligvis veldig ofte for hver gang slo hun meg.Ingen i klassen brydde seg el så det ikke.I friminuttene slengte hun skoleveska mi og klærne mine på gulvet. Dyttet meg ned en trapp, slengte meg mot veggen,slengte en stol i ryggen på meg så jeg begynte å hyl skrikk springende ut av klasserommet. Stirret på meg med skumle blikk som føltes ut som hun kommer å ta meg.Var helt forferdelig for meg å gå på skolen.jeg kom til slutt med mange unnskyldninger for å slepp skolen for å slepp å bli hersket med. for å slepp å få slengt stygge kommentarer. Sånn var hverdagen min hver dag på skolen.Jeg og hun bodde i samme nabolag så jeg var livredd for å gå alene hjem for vi har samme skole vei tok samme buss og alt! Fra og til skolen. I tiende klassen enten siste halv året El første halvåret i tiende.så stanset hun meg fra å gå hjem.Dro meg i genseren,jeg fikk ikke gå uansett for mye jeg prøvde så måte jeg høre på henne. Hun babler i vei om at jeg har baksnakker henne osv noe som ikke er sant.for jeg tørt ikke å gjøre noe. Hun kalt meg etterdulter,at jeg har ingen venner,fake osv ting som såret meg.jeg sto der å nikket og bare var enig med henne.men etter en stund med at hun kalte meg fake hele tiden så vart jeg lei og ville hjem. Så jeg sa til henne"Den eneste personen som er fake her er deg". Første hun gjorde var å slo til meg med knyttneven rett i venstreskinnebeinet.Jeg knakk sammen ned på huk.Begynte å hylskrikk.Ingen var i nærheten,ingen så noe...jeg var helt alene livredd og sjokkert. Hun gikk flirte og stoppet i svingen og sa"Du Sandra det er ingen vits i å si det til noen om dette ingen kommer til å tro deg!". Jeg sto der å skreik til jeg ikke så henne så begynte jeg å gå. Så ser jeg hun stanset opp i bakken for å følg med om jeg ringer å sladrer eller noe sånt,men likevel sto hun der stirret med det skumle blikket som virket som hun sier jeg kommer å tar deg. Jeg setter opp farten og prøver å unngå blikket hennes selv om jeg følte blikket igjennom hetta mi.Så snudde jeg meg for å se om hun hadde gått.Det hadde hun så da ringte jeg min bestevenninne som var Sofia.Fortalte alt sammen hyl skreik fortsatt..hadd nesten ikke stemme.Etter 10min var Sofia og Bjørn (faren hennes) kommet på døra mi og var livredd og forskrekket over å høre om hva som hadde skjedd med meg.Sofia gidde meg en stor klem og trøstet meg ..hun og Bjørn så sjokkert ut . Fikk klem av Bjørn å. De mente jeg burde anmelde henne men jeg turte ikke.har fremdeles ikke gjort det og angrer sykt mye over det. Jeg har fortsatt problemer med det skinnet på venstre side. Verker hver gang jeg har hodepine. Gjort det helt siden det skjedde. Det ble mase møte på skolen til slutt da jeg måte ha mot til å gå til lærerne om dette.De ble sjokkert og lei seg på vegne av meg de trodde ikke sine egne ører. Men helt ærlig gjorde møtene vondt verre. Hun fortsatt men mer forsiktig enn før.Hun trodde at vis hun gjorde meg noe etter skole tid så fikk hun ingen problemer derfor hun slo meg som jeg fortalte tidligere. Møtene fortasatte ,men kan ikke si de hjalp så mye men heldigvis skulle hun gå videregående i Trondheim så jeg slapp henne. Du kan gjerne del dette på bloggen din.kanskje det er en oppvekker for mange om mobbing og at det kan skje uten at noen voksne legger merke til det eller får vite noe.
 
Detta gör mig så himla tårögd, att läsa en sann historia som någon skickat till mig i förtroende, att få posta det på min blogg för att alla som känner likadant ska veta att dom inte är ensamma.
Det är inte okej att såra någon och sparka på folk och göra den rädd för att ens besöka skolan..
Jag vet inte hur jag ska formulera detta för jag blir bara så himla rörd av mailet och låter det tala för sig själv.
 
Ni som känner likadant eller varit med om något får jätte gärna prata med mig antingen privat eller för att dela vidare eran historia så fler kan läsa och ta åt sig av vad som sker i vardagen då ingen ser.
 
 
 
 
 
 
Delar även en låt om just detta ämne
 
 
 
 
#1 - - Robin:

Åhh gud, detta va så vackert skrivet, Stay strong till alla som blir mobbade. Varit mobbad sedan 2004-2012. Inte något man gillar, Så alla borde läsa detta

Svar: Tack så mycket, verkligen!! Beklagar att du råkat ut för detta :/ Försöker nu genom att dela med mig av folks historier kring uppväxt med mobbning att få fram något fint!Ingen är ensam, hur mycket det än kan kännas så så är det oftast de som mobbar som står ensamma kvar ! KRAM <3
Patricia Karlsson

#2 - - Saga:

Fy vad hemskt! Det är dags för en förändring!

#3 - - Linnéa :

sv: Hej! Åh, vad bra att du skriver om detta! Blir så glad att det finns sånna som du. Kram

#4 - - Emma:

Det finns så otroligt vidriga människor, blir så ledsen på mänskligheten.

#5 - - Kelly Andersson:

Fin blogg! kika gärna in och föjl min graviditet som 17 och gravid :)
www.nattstad.se/kellyandersson

#6 - - Kimmi:

Hej, jag har också min historia. Jag har bara börjat våga berätta den nu.

Jo, det började i tvåan, jag började på ny skola. Jag var väl lite speciell, jag kunde redan matten och det gjorde att jag slapp räkna i matteboken och fick svårare uppgifter. Så många brukade slå mig och kalla mig nörd. Mina "vänner" snackade skit bakom ryggen på mig. I trean blev det värre då det började några nya killar i klassen, det var då allvaret började, efter varje lektion i korridoren så sparkade nästan alla killarna på mig. De sa aldrig varför, det kändes som att de hade mig som någons slags underhållning. I årskurs fyra så en dag var jag på väg ut från skolbussen, en kille från 5an knuffade ut mig från trappan, jag trillade ner och skrapade upp hakan. Killen drog mig i håret och släpade mig till fäljen på bussen. Där höll han i ett hårt grepp om mitt huvud och drämde det mot fäljen på bussen. Busschauffören såg ingenting. Medans blodet rann ner från pannan så skrattade alla åt mig.

En dag slogs jag nästan blind då 5-6 killar jagade mig runt hela skolgården, när de kom ifatt mig så tryckte de ner mig med ett stryptag och de slog med knytnävarna mot mina ögon. Jag hade ont i ansiktet en hel vecka efter. Varje dag var jag rädd i skolan. Jag slogs blodig nästan varje dag. En dag när jag gick i 6an så hade jag fått ett par nya skor som jag var så himla glad över, men ingen annan verkade gilla dem. Killarna tog dem efter första lektionen och sprang ut till sandlådan och grävde ner dem...

När jag började 7an så slutade allt då jag bytade skola. Men under den tiden jag var mobbad så hjälpte inget snack med lärarna och föräldrar, det blev bara värre, nätmobbningen fortsatte en stund i 7an också.

Nu är jag 15 och har fått byta skola igen. Blåmärkena och smärtan är tack och lov borta.

#7 - - sandra (blivande frisör):

Vilken underbar blogg du har:D
du får gärna kika in på min blogg och slänga in en kommentar!
Kram från en blivande frisör

Svar: Tack så hemskt mycket!Absolut ska jag kika ! :D
Patricia Karlsson

#8 - - Anna:

Fruktansvärt. Fint att du skriver om det dock, det behövs!

Svar: Tack så mycket!
Patricia Karlsson

#9 - - Pietro:

Alltså förstår mig inte på vad mobbarna har i deras huve!Dem vill säkert inte bli behandlade så som dem behandlar någon annan, men ändå så gör dem det. Man blir arg och ledsen på sånt!

Svar: Nää, helt sant det du säger! Jag tror inte dom vill att deras egna barn senare i livet ska bli behandlade så heller, men vissa tänker ju inte med huvudet tyvärr....
Patricia Karlsson

#10 - - Lotta Englund:

Jätte fin bra blogg du har! Jag har själv blivigt mobbad hela mitt liv och det har satt sina spår.. Jag är totalt emot mobbning och skulle aldrig klara av att bara titta åt ett annat håll om någon blir mobbad. Har tagit slag och sparkar genom att stå upp för andra och önskar verkligen att fler vågade stå upp för andra utsatta istället för att bara gå förbi. Fattar inte hur man kan må bra över att bryta ner någon annan.

Svar: TACK! beklagar det som hänt dig, ingen ska behöva råka ut för sådant :( <3
Patricia Karlsson

#11 - - Ebba Bergengren:

Usch. Att det finns människor som gör sånt. Du skriver riktigt bra!

Svar: Det är riktigt hemskt!Tack så mycket, hoppas du stannar kvar! :D <3
Patricia Karlsson

#12 - - Robex Lundgren:

gillar du musik, missa inte min blogg intervjuar band varje dag
http://ghgumman.blogg.se/
http://www.facebook.com/mosanmusikfriket?ref=hl

#13 - - Julia:

Det är så sjukt hemskt. Usch...

/Måste även hålla med om att du skriver sjukt bra!/

Till top