I DON´T CARE, I LOVE IT!

Allmänt / Permalink / 9
 
Jag kan nog uppfattas som en person som tar mycket plats,älskar åh synas och är jävligt jobbig
men så är inte fallet. Jag har ALLTID tyckt om smink/hår/kläder så som många andra tjejer också gör.
Jag väljer själv om jag vill gå osminkad eller hårt sminkad, det finns ingen där ute som kan ändra på detta för det är min kropp,mitt ansikte och mitt egna val hur jag vill se ut.
 
Eftersom att jag ursprungligen är ifrån stockholm (sigtuna) så verkar folk se på mig annorlunda, specielt i skolan! Jag pratar inte som en riktig jävla norrlands bonde som många här gör och det irriterar folk nå fruktansvärt "Sluta prata så jävla fjortis" eller härmar ens dialekt om man råkat sagt något med för mycket "iiiii" eller "ööö" , Här uppe för att dra ett exempel så säger man inte "bÖgh" man utalar det sjukt konstigt enligt mig. Norrlänningarna har även en massa påhittade ord som jag inte alls förstod till en början och förkortningar som heter duga... Man skulle fått med en Norrländsk ordbok när man flyttade hit (skämt och sido)
 
Hä/hedde - La/lade/lagt
Bro- Farstu trapp
Läggda - En åker
Ids - hinner inte/orkar inte
jag må - Jag måste
 
Finns massa mer, fyll gärna på åt mig!
 
Man förkortar gärna alla ord genom och ta bort några bokstäver också..
 
Klubborna är god- Klubborna är godA
Bilarna är röd- Bilarna är rödA
 
Skriv detta på ett prov så ska vi se vad som händer =)
 
Ja ni fattar grejjen...  Allt detta är förvirrande och självklart är det extra kul då en som nästintill pratar rikssvenska kommer och terroriserar deras territorium.
ALLA pratar OLIKA är det så svårt åh förstå?
 
Varför väljer jag att skriva detta inlägget då? JO för att alla gånger folk härmar en eller klagar på en pga ens dialekt så har jag bara hållit käfften och inte sagt något alls pga att det är DRYGT att höra massa jävla gnäll, så nu är det dax att gnälla tillbaka, klagar ni på mig så klagar jag tillbaka på er från och med nu.
Alla pratar olika, acceptera det okej? Jag är ingen jävla "fjortis" för att jag inte pratar likadant som er, prova att flytta några år till ett annat ställe så kommer nog eran dialekt ändras en hel del också.
 
Det är bara barnsligt att ens kommentera någons dialekt över huvudtaget, jag älskar dialekter och tycker det är super kul att alla pratar olika så sluta klaga nu.
 
 
Ni kan fortsätta hata på mig, för jag kommer inte ändra något för er skull!
 
*Rikssvenska (eller standardsvenska) (också kallad "ren" svenska) är den form av svenska som, till skillnad från dialekter, anses vara neutral och härstammar ifrån UPPSALA inte Ångermanland.
 
"Jag ids ej gå ut på lägda åh plocka ihop pärerna" är detta rikssvenska? MY ASS!
"Jag hinner inte gå ut på åkern och plocka ihop potatisen" RÄTT.
 
haters gonna hate
 
 
 
#1 - - Ida Husberg:

Fin blogg och fina bilder! Kolla gärna in min blogg om du har lust, skulle vara super snällt om du kunde slänga in en kommentar och säga vad du tycker! :)
Ha en fortsatt trevlig kväll!

#2 - - Julia:

Fin blogg

#3 - - Anna:

Fast gör inte du lite samma sak här, som du själv skriver att de inte vill göra? Dessutom pratar VI här i ångermanland rikssvenska och du pratar stockholmska! :)

Svar: Man pratar INTE rikssvenska i ångermanland då man behöver en ordbok för att förstå vad som sägs här, Rikssvenska (eller standardsvenska) (också kallad "ren" svenska) är den form av svenska som, till skillnad från dialekter, anses vara neutral vilket INTE är ångermanländska! :D Och som jag skrev jag klagar tillbaka på alla här efter de åren folk klagat på mig. Om du läser alla rader ser du nog att det inte är samma sak, jag uppmanar folk till att inte klaga på hur andra pratar att alla är olika! :)
Patricia Karlsson

#4 - - Frida:

Håller med dig! Varför klaga ned på rikssvenska liksom? haha bara dumt & korkat
sv: tack!

#5 - - linellas:

äsch skit i det! va dig själv😃

#6 - - LouiseMonica:

Sv: Ja visst är dom helt underbara!! ♡

#7 - - Louise Olsson:

Hoppas att du fortsätter att titta in ♡

Svar: Absolut! Det kommer jag verkligen göra !! :D <3
Patricia Karlsson

#8 - - Olivia:

Alla dialekter har ju olika ord för saker och ting exempel i Norrland eller Skåne säger man ju inte "jag blev fett lack" som stockholmare gör. Rikssvenska som du precis säger är inte en dialekt men stockholmska eller från Uppsala är inte rikssvenska det heller. Rikssvenska är som de pratar i de gamla filmer och tävlingar exempel Åsa-Nisse. Man startade rikssvenskan därför att i teve och radio ville de inte ha olika dialekter. Sedan får man ju tänka att stockholmare driver otroligt mycket med oss norrlänningar med ex tar du skotern till skolan, har du kor hemma osv.

#9 - - Helena:

Sjukt onödigt att kalla folk för bönder. Klagar på dialekter gör man överallt. Jag är norrlänning i Stockholm. Klart som fan att folk härmar och driver med mig. Men inte kallar jag dem skällsord för det?

Och "rikssvenska" är inte bättre eller mer korrekt än nåt annat. Alla tror att de pratar rikssvenska, eftersom man inte hör sin egen dialekt (hej stockholmare)

Till top